دوره آموزشی سربازی برای فوق لیسانس؟ کسانی که فوق لیسانس دارند از احترام نسبتا بیشتری در سربازی به خصوص دو ماه آموزشی برخوردار هستند. البته ارتش نسبت به سپاه برای تحصیلات ارزش بیشتری قائل است و به صورت خاص فوق لیسانس و دکترا برای ارتش اهمیت زیادی دارد و لیسانس و فوق دیپلم اهمیت کمتری دارد. البته باید توجه کرد که مدرک در دوره آموزشی سربازی کاربرد زیادی ندارد و همان طور که از نام آن مشخص است شما در این دوره برای آموزش آمدهاید و در آن هیچ نشان یا درجهای به سرباز داده نمیشود؛ ولی بعد از پایان دوره و در روز آخر به سربازان دکترا درجه ستوان اول، فوق لیسانس درجه ستوان دوم، لیسانس درجه گروهبان یکم، فوق دیپلم گروهبان دوم و سوم و دیپم هم سرجوخه داده میشود.
دوره آموزشی سربازی چند روز یا چند ماه است؟ دوره آموزشی سربازی به طور دقیق دو ماه معادل 60 روز میباشد؛ ولی با توجه به مرخصی اول دوره، مرخصی میان دوره و مرخصی پایان دوره، هر سرباز به صورت میانگین حدود 5 روز اول دوره، 7 روزه میان دوره و 7 روز پایان دوره دارد که در مجموع کمتر از 40 روز خدمت میکند. در دوره آموزشی پنج شنبه و جمعهها روز تعطیل برای کادریها و سربازها است؛ ولی باید نظافت محیط انجام شود، حمام، شستن لباسها، نماز صبح، ظهر و مغرب. سربازانی که در آشپزخانه هستند باید غذا بپزند و سربازان غذاخوری نیز باید آماده پذیرایی و تمیز کردن باشند و خلاصه کسی بی کار نیست. شاید فرمانده شما به دلیل موارد امنیتی مانند بمب گذاری توسط افراد گروههای تروریستی و یا سوالات پی در پی سربازان در مورد مرخصی و... به شما بگویند اصلا مرخصی میان دوره یا پایان دوره ندارد؛ یا مثلا بگویند چون مرخصی اول دوره داشتهاید میان دوره برای شما نداریم و... که این گفتهها اغلب دلایل امنیتی و جلوگیری از جوسازی دارند و شما میتوانید 90 درصد روی مرخصی میان دوره و پایان دوره حساب کنید. توجه داشته باشید که در پادگان شایعه سازی همیشه وجود دارد و هر کسی با توجه به گفتههای سربازان دیگر سریع شایعهای درست میکند و آن را انتشار میدهد که زیاد نباید به آنها توجه کنید؛ هر چند برخی از آنها امکان دارد صحیح باشند. این شایعهها بیشتر مربوط به تاریخ دقیق مرخصیها و یا این که اصلا مرخصی وجود دارد یا خیر میباشند.
آموزشی در سپاه: سربازان معلم و برخی سازمانهای دیگر امریه سپاه هستند و آموزشی خود را در پادگانهای سپاه طی میکنند. به طور کلی بسته به پادگان، فرماندهان (به خصوص در سپاه) رفتار خوبی با سربازان دارند و شما هرگز شاهد بی اخلاقی از رئیس پادگان نخواهید بود. البته وظیفه فرمانده انتقال خواستهها و وظایف به معاونانش است تا آنها در رابطه با کارهایی که باید سربازان انجام شود وارد عمل شوند و خب در سربازی افراد باید نسبت به محل زندگی، کار بیشتری انجام دهند و توانایی آنها در صبر و بردباری، شرایط سخت و... بیشتر شود و کمی بد اخلاقی و فشار روحی از طرف به ترتیب سختی: فرمانده گروهان، فرمان گردان، نائب رئیس پادگان میتواند طبیعی باشد.
دوره طلایی در آموزشی سربازی چیست؟ برخی از ماههای سال مثل اسفند را دوران طلایی میگویند؛ زیرا در این دوره میزان تعطیلی سربازان نسبت به سایر ماهها چند روزی بیشتر است و با توجه به آب و هوای خوب این ماهها، آن را دوران طلایی میگویند. البته سربازان معلم اغلب در ماههای دوم و چهارم از سال اعزام میشوند و ماه چهار بسته به شرایط منطقه یکی از گرمترین ماههای سال است. با توجه به تجربه سایر افرادی که قبلا سربازی رفتهاند، بهتر است هر چه سریعتر به پلیس به اضافه 10 مراجعه کنید و تا جای ممکن سریع به سربازی بروید تا هر چه سریعتر تمام شود. سختی قبل از رفتن به آموزشی بسیار بیشتر از خود دوران خدمت است. دوره طلایی و... به خصوص برای افرادی که تحصیل کرده هستند و سن بیشتری از آنها گذشته ارزش عقب انداختن دوره آموزشی را ندارد.
آموزشی سربازی در ماه رمضان: اگر کسی در ماه مبارک رمضان به سربازی برود (به خصوص در سپاه) به طور کلی آموزشی راحتتری خواهد داشت و فرماندهان در این ماه کمتر فشار کاری به سربازان وارد میکنند. توجه کنید که در این ماه به خصوص اگر در سپاه هستید حتما واجبات را رعایت کنید و با وجود سختیها روزه بگیرید. شما در یک محیط نظامی/مذهبی هستید و رعایت برخی مسائل ضروری است. پادگان محیط خانه نیست و برخی مسائل مانند نماز، روزه، واجبات شرعی و... رعایت شود.
سربازی متاهلین در سربازی و به خصوص دوران آموزشی چگونه است: حداقل در پادگانی که من بودم (گیلانغرب) سربازان متاهل به غیر از حقوق دو برابر هیچ امتیاز ویژه دیگری از جمله مرخصی اضافه و... نداشتند. مرخصیها بیشتر با توجه به این که افراد چقدر به شهر محل زندگی خود نزدیک هستند داده میشدند و اغلب کسانی بودند که ازدواج نکرده بودند و سن زیادی نداشتند، ولی چون محل شهر آنها نزدیک بود سریعتر با درخواست مرخصی آنها موافقت میشد. ولی افرادی نیز بودند که سن آنها نسبت به سایرین بیشتر بود و متاهل بودند و گاها شاغل بودند ولی با درخواست مرخصی آنها موافق نمیشد. یک مسئله مهمی که در برخی از پادگانها وجود دارد و گاهی باعث آزار سربازان میشود، توجه بیشتر به افراد نزدیک و به قولی (پارتی بازی) است. در محیط پادگان یک سرباز که در غذاخوری مسئول پخش غذا است امکان دارد غذای بیشتری به دوست خود بدهد؛ و یا حتی امکان دارد فرمانده گروهان مرخصی بیشتری برای همشهری خود در نظر بگیرد. این مسئله امکان دارد باعث آزاد افراد زیادی شود، ولی سعی کنید به این مسائل توجه نکنید و هر روز که گذشت به این فکر کنید که یک روز کمتر باید در پادگان بمانید. به این نکته توجه کنید که بعد از اتمام دوره آموزشی سربازی متوجه میشوید که یکی از بهترین خاطرات زندگی شما در آنجا بوده است و حتی امکان دارد گاهی دلتان برای آنجا تنگ شود.
حقوق سربازی چگونه است؟ در دوران آموزشی حقوق شما پس از این که دو ماه آموزشی را تمام کردید و یک حساب بانکی باز کردید به حسابتان واریز خواهد شد. حقوق سربازی در سال 96 حدود 150 هزار تومان برای یک فرد مجرد با مدرک فوق لیسان یا لیسانس و حدود 300 هزار تومان برای یک فرد متاهل به ازاء هر ماه است. البته هزینههایی از قبیل لباس و... از حقوق ماه اول کسر میشود که حدودا کمتر از 100 هزار تومان است.
بیمه دوره آموزشی: توجه کنید که در دوره آموزشی بیمه درمانی نمیشوید (در اغلب موارد) و در پادگان درمانگاه وجود دارد و اگر مشکل جدی باشد نیز بیماران را به نزدیکترین بیمارستان مجهز با آمبولانس میبرند و تمام هزینههای درمانی کاملا رایگان است؛ و بعد از پایان دوره آموزشی سربازی دفترچه بیمه نیروهاس مسلح برای شما صادر خواهد شد.
سوالات متداول خدمت سربازی...
ما را در سایت سوالات متداول خدمت سربازی دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 92 تاريخ: جمعه 19 آبان 1396 ساعت: 13:56