آیا می توان گوشی موبایل داخل پادگان ثابت خواه برد؟ فرقی ندارد گوشی ساده باشد یا هوشمند. بردن گوشی داخل پادگان قدغن است. خود کادری های پادگان هم اجازه ندارند گوشی هوشمند داخل پادگان بیاورند و همه یک مدل خاص گوشی دارن که خیلی هم ساده هستش. با توجه به مسیر پادگان تلفن همراه می تواند بسیار کاربردی باشد؛ به خصوص برای تماس با خانواده در طول مسیر و رفع نگرانی آن ها. در پادگان شهید ثابت خواه گیلانغرب بسیاری از سربازان با خود تلفن همراه ساده یا هوشمند می آوردند و اغلب افرادی که تلفن همراه نداشتند نیز با تلفن افراد دیگر با خانواده خود تماس می گرفتند. زمانی که برای اولین بار به پادگان می روید، یکی از سربازان دژبانی اکیدا از شما می خواهد تلفن همراه نیاورید و حتی امکان دارد بگوید دژبانی گوشی را از شما تحویل نمی گیرد؛ ولی این درست نیست و آن ها بعد از کمی سخت گیری و تشر آمدن گوشی را تحویل گرفته و تا زمان ترخیص آن را برای شما نگه می دارند. اما نکته خیلی مهمی که باید توجه کنید این است که به هیچ عنوان گوشی هوشمند نبرید و فقط یک گوشی بسیار ارزان و ساده ببرید و یک سیم کارت اعتباری مخصوص سربازی برای خود بخرید یا اگر از قبل دارید از آن استفاده کنید و تا جای امکان سعی کنید گوشی را تحویل دژبانی ندهید؛ چرا که در زمان ترخیص باید بین نیم ساعت تا بیش از یک ساعت در یک صف طولانی منتظر بمانید تا گوشی شما را تحویل بدهند و گاهی هم اصلا تحویل نمی دهند و باید خیلی اصرار کنید. دوستان سرباز شما احتمال دارد نتوانند مدت زیادی منتظر شما باشند و به خصوص در روز آخر نیز که سرویس ها منتظر سوار کردن همه هستند شما باید مدت زیادی در صف باشید و گاهی دژبانی در مرخصی های کوتاه مدت و یا میان دوره گوشی سربازان را تحویل نمی داد و از آن ها می خواست روز آخر گوشی خود را تحویل بگیرند. نا گفته نماند کسانی که گوشی هوشمند داشتند روز آخر از دوستان خود عکس و فیلم تهیه می کردند و این یک مزیت بود. برخی از سربازان از گم شدن وسایل موبایل هایشان در دژبانی شاکی بودند. برای مثال شارژر برخی از گوشی ها توسط دژبانی هرگز تحویل داده نشد و در رسید نیز فقط اسم گوشی ذکر شده بود که به یاد داشته باشید در صورت حمل گوشی رسید خود گوشی و شارژر را با هم بگیرید. به دلیل دردسرهای بردن گوشی برخی از سربازان گوشی های ساده خود را داخل یک پلاستیک می گذاشتند و آن را در بیرون از پادگان به صورت مخفیانه در یک محل مخفی می کردند تا بعد از ترخیص بردارند و یا عده کمتری گوشی خود را به مغازه های سر خیابان تحویل می دادند و بعد در ازای پرداخت مبلغی آن را تحویل می گرفتند که این کار دردسر کمتری برای آن ها داشت.
مرخصی ها در این پادگان به چه شکل است؟ مرخصی اول دوره بین 3 تا 6 روز، مرخصی میاندوره بین 4 تا 6 روز، مرخصی پایان دوره بین 3 تا 6 روز است که شامل همه سربازان می شود. برخی از افرادی که محل زندگی آن ها نزدیک تر است پنج شنبه و جمعه به آن ها مرخصی داده می شود که به محل زندگی خود بروند. به طور کلی در زمانی که من دوران آموزشی خود را در تاریخ 1396/4/1 سپری می کردم هیچ قانون خاصی برای مرخصی وجود نداشت؛ برای مثال من متاهل بودم، حدود 30 سال سن داشتم با مدرک فوق لیسانس ولی چند بار هم نامه نوشتم و حتی شناسنامه نشان دادم و واقعا به مرخصی نیاز داشتم که مخالفت کردند از فرمانده کل تا فرمانده گردان و فرمانده گروهان هیچ کدام با مرخصی من موافقت نکردند ولی افرادی بودند که شاید به طور کلی کمتر از ده روز در پادگان خدمت کردند و گاهی نیز غیبت غیر مجاز می کردند و برخوردی با آن ها نمی شد، مجرد بودند و سن پایینی داشتند و فقط در شهرهای نزدیک پادگان مثلا ایلام بودند که همسایه کرمانشاه است. شخص دیگری نیز که در کار پرده دوزی بود و اهل اصفهان بود قبول کرد با هزینه حدود هفتصد هزار تومان اتاق های گردان را به پرده تجهیز کند و از صفر تا صد آن را خودش انجام دهد که متاهل بود و 5 روز مرخصی تشویقی گرفت ولی افراد دیگری نیز که اهل اصفهان بودند و از صبح تا عصر مشغول کار کردن بودند حتی یک روز هم نتوانستند مرخصی بگیرند که مسئولیت ساخت یک حوض را از صفر تا صد قبول کردند و بسیار روی آن کار کردند. ولی چند نفر از سربازان که از شهر لرستان بودند و سن بسیار کمی داشتند بدون دلیل و قانون مشخصی برای سربازان دیگر حدود سه روز مرخصی گرفتند. مرخصی ها کاملا سلیقه ای هستند و به احتمال بسیار زیادی به محل زندگی شما و همچنین به رفتار و اخلاق فرمانده شما بستگی دارد. متاهل بودن نیز هیچ تاثیری روی آن ندارد. برای مرخصی های شهری یا ساعتی هر چه سریع تر اقدام کنید بهتر است چون سقف مشخصی دارد. این را بدانید که مرخصی ها حد مشخصی دارند و تمام سربازها نباید از پادگان خارج شوند. کاغذ مناسب جهت نوشتن نامه با خود ببرید چون مرخصی ها خیلی راحت نیستند و گاهی باید نامه نگاری کنید تا فرمانده کل با آن موافقت کند. سعی کنید به دروغ تمام افراد در نامه یک چیز مشابه ننویسند که مثلا خانواده من الان در کرمانشاه منتظر من هستند و یا... چون بسیاری از سربازان واقعا چنین شرایطی دارند و امکان دارد بیشتر از سایرین به مرخصی نیاز داشته باشند. توجه کنید مرخصی شهری که بیش از 1 روز باشد با توجه به شرایط مالی افراد متوسط جامعه می تواند تا حدودی هزینه بر باشد. اگر به شما مرخصی اول دوره یا میان دوره دادند و برای مثال قرار شد چهارشنبه یا پنج شنبه پادگان باشید می توانید غیبت کنید و برای شما دردسر نخواهد شد چون افرادی که در این روزها می آیند یا باید نظافت کاری کنند یا در پادگان بخوابند و یا مرخصی شهری به آن ها داده خواهد شد تا دو سه روز در شهر خوابگاه بگیرند ولی برد اصلی را کسانی کرده اند که کنار خانواده خود می مانند و یکی دو روز باقی مانده را به پادگان نمی آیند. هر سرباز حدود یک یا دو روز حق غیبت مجاز دارد و بعد از دو روز تا چند روز حق غیبت غیر مجاز دارد که عدد دقیق آن را نمی دانم و در این روزهای قبل از تعطیلی خیلی سخت گیری نمی شود.
تاثیر بسیج فعال و تکمیلی در پادگان شهید ثابت خواه: در تاریخ 1396/4/1 که سربازان امریه آموزش و پرورش از طرف سپاه گرفته شد، با بسیج تکمیلی و کارت سبز هیچ کدام از سربازان موافقت نشد و هیچ امتیاز اضافه ای به آن ها داده نشد که احتمال دارد دلیل آن امریه بودن آن ها باشد.
آیا سربازان متاهل هیچ امتیاز خاصی دارند؟ خیر سربازان متاهل هیچ امتیاز خاصی در پادگان ندارند و فقط در پایان دوره بعد از گذشت 60 روز حقوق سربازی آن ها بیشتر از سایرین خواهد بود.
آیا سربازان تحصیل کرده (لیسانس و فوق لیسانس یا دکترا) هیچ امتیاز خاصی دارند؟ در آموزشی به خصوص در سپاه مدرک در دو ماه اول اهمیت ندارد و شما اصلا درجه ندارید. برای مثال دو ماه آموزشی که من بودم همه لیسانس و فوق لیسانس بودند و فرماندهان به گفته خودشان رفتار محترمانه تری نسبت به دوره های قبل با ما داشتند ولی بسیاری از افراد و کادری ها نیز دائم مدرک سربازان را به عنوان یک نقطه ضعف به آن ها گوشزد می کردند که بسیار آزار دهنده بود و عده ای از سربازان چندین بار به فرماندهان رده بالا شکایت کردند. برای مثال اگر کوچک ترین اشتباه یا سر و صدایی بود سریع می گفتند چه کسی به شما این مدارک را داده و یا شما با پارتی مدرک گرفته اید، سیکل ها و دیپلم ها خیلی بهتر از شما هستند که البته باید توجه کنید فقط بعضی از کادری هایی که نسبت به بقیه سواد کمتری داشتند این قبیل صبحت ها را می کردند و بعضا افراد تحصیل کرده نیز در بین آن ها بودند که بسیار با شخصیت ولی جدی و محترم بودند. در معدود مواردی الفاظ زشتی مانند حیوان و... به کار برده می شد که سریع به رئیس پادگان گزارش شد. به طور کلی ثابت خواه نسبت به خاتمی و کرمانشاه از نظر سطح فرهنگی آخرین رتبه را دارد.
آیا بعد از آموزشی تضمینی وجود دارد که در شهر خودم بیفتید؟ خیر هیچ تضمین خاصی وجود ندارد و حتی امکان دارد کنار مرز بیفتید ولی اگر تک پسر و متاهل باشید با احتمال 99 درصد در شهر خودتان خواهید افتاد. البته در حال حاضر بسیاری از افراد در شهر محل سکونت خود می افتد و با کمی پیگیری نیز امکان گرفتن انتقالی وجود دارد.
آیا پادگان در حال حاضر در اختیار سپاه است یا نیروی انتظامی؟ این پادگان به طور کلی در اختیار سپاه است ولی نیروهای نیروی انتظامی نیز در آن بوده اند. بنده اطلاعی ندارم ولی در برگ سبز باید مشخص شده باشد.
سوالات متداول خدمت سربازی...
ما را در سایت سوالات متداول خدمت سربازی دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 97 تاريخ: چهارشنبه 20 تير 1397 ساعت: 19:44