ورود به پادگان: در اولین روز خدمت، زمانی که اتوبوسِ شما به مقصد پادگان شهید ثابت خواه گیلانغرب رسید، همگی از اتوبوس پیاده میشوید و ساکهای خود را بر میدارید و تمام سربازان از اتوبوس به سمت درب ورودی (دژبانی میروند) و سربازان دژبانی که اغلب بومی همان منطقه هستند از شما میخواهند به صف بایستید. همه که جمع شدند چند مرتبه به شما بشین و پاشو میدهند و امکان دارد گاهی با صدای بلند از شما بخواهند مرتب شوید، صحبت نکنید یا... البته این سربازها بسیار سعی میکنند محترمانه رفتار کنند. شما از جلو نظام میگیرید و صف تشکیل میدهید و بین یک تا دو ساعت دم ورودی پادگان جهت بازرسی وسایل منتظر میمانید و بعد در قالب گروههایی کوچکتر بعد از بازرسی وسایل و بازرسی بدنی به داخل پادگان میروید و همانجا منتظر میمانید. از همینجا صف بازیها و انتظارها شروع میشود.
حضور و غیاب: در ادامه همگی توسط یک سرباز به طرف حسینیه جهت حضور و غیاب و... میروید که در آنجا نیز حدود یک تا دو ساعت مینشینید. حسینیه یکی از بهترین مکانهای پادگان از نظر دمای محیط، تمیزی و راحتی است. بعد از اتمام حضور و غیاب و... به سمت گردان میروید که باید تمام مسیرها را به صورت صف و منظم بروید و گاهی از شما با تندی میخواهند که سریع حرکت کنید.
توجیه و دریافت وسایل: یکی از فرماندهان گروهانها شما را هدایت میکند و پس از مستقر شدن و نشستن در جای مناسبی از قوانین و... برای شما صحبت میکند. این فرد بسیار سعی میکند محترمانه و مودب صحبت کند و بسیار احترام میگذارد. توجه کنید در روز اول رئیس گروهانی که وظیفه توجیه شما را دارد محترم و غیر سخت گیر است ولی قرار نیست در جلسههای بعدی نیز به همین اندازه مهربان و خوش برخورد باشد که البته این بستگی به فرمانده شما و رفتار جمعی سربازان نیز دارد و در زمان شروع سربازی و زمانی که لباس سربازی به تن شما رفت با فردی بسیار جدی و احتمالا سخت گیر طرف هستید که البته این مورد را خود او هم به شما یادآوری میکند. احتمالا با شام، صبحانه یا ناهار از شما پذیرایی میکنند و سپس شما به خوابگاهها جهت استراحت هدایت میشوید. روز اول به دلیل سختی مسیر، ندانستن محل دقیق حسینیه و... به نماز، روزه و... توجه کمتری از جانب فرماندهان میشود. روز بعد شما صف میشوید و باید تا محل دریافت وسایل با صف بروید. آنجا بسته به میزان نظم گروه و صفها بین 3 تا 4 ساعت معطل میشوید تا لباس سایز بگیرید و آن را امتحان کنید. سربازان به صورت گروههای چند نفری به محل دریافت لباس میروند و پس از دریافت آن در زیر یک سایه بان لباس خود را امتحان میکنند تا از سایز آن مطمئن شوند؛ و توجه کنید لباس سربازی خود را در مقابل تمام سربازان دیگری که نشستهاند تعویض میکنید و با توجه به این که بعضی از افراد امکان دارد خجالتی باشند، میتوانند در اولین روز ورود به پادگان از زیرپوش که به نظرشان مناسب است استفاده کنند.
ترس از تنبیه یا تهدید: در محیط پادگان شما بیشتر به منظور آموزش رفتهاید و کسی حق ندارد برخورد فیزیکی با کسی داشته باشد هرچند امکان دارد برای یکی دو نفر از بیش از 1500 نفر این اتفاق در حد یک برخورد کوچک بیفتد که این بستگی به سربازان و میزان شیطنت و حرف شنوی آنها دارد. بیشترین مجازات که شاید از بین تمام سربازان برای یک یا دو نفر اتفاق بیفتد رفتن به بازداشتگاه است که کمتر از چهار یا پنج ساعت فرد را در یک اتاق نسبتا کوچک نگهداری میکنند. در صورتی که مطابق قوانین رفتار نکنید و فرمانده شما خیلی عصبانی شود بیشترین تهدید فرماندهان این است که شما از توی تیغ و خارها سینه خیز بروید تا مادرتان دو ماه تیغ از توی بدنتان در بیاورد یا... که مطمئن باشید هرگز چنین کاری نمیکنند و بیشترین تنبه و معمولترین آنها سینه خیز رفتن، بشین پاشو و در نهایت غلت خوردن روی خاک است. تنبیه دسته جمعی نیز که امکان دارد یکی دو بار برای شما رخ دهد شامل شب نخوابیدن و تمیز کردن محوطه آسایشگاه یا نشاندن دسته جمعی سربازان زیر نور خورشید یا توی سرما و... است. مطمئن باشید سلامتی تک تک سربازان برای پادگان بسیار مهم است و کوچکترین آسیب به هر سربازی برای آنها مسئولیت دارد و نباید نگران این موضوع باشید.
کیفیت غذا: کیفیت غذا در این پادگان از تاریخ 1396/4/1 تا 1396/6/1 اصلا خوب نبود و در مقایسه با پادگانهای دیگری مثل آیت الله خاتمی یزد یا پادگان شهدای کرمانشاه از کمیت و کیفیت بسیار پایینی برخوردار بود. برای مثال در پادگان خاتمی یزد و به نقل از سربازان این پادگان در زمان مشابه، برای مثال یک مرغ وعده غذایی برای دو نفر بود در حالی که در پادگان شهید ثابت خواه گیلانغرب گاهی یک عدد مرغ بین ده نفر نیز تقسیم میشد. یا در پادگان خاتمی یزد مرتب به آنها میوه، برای صبحانه شیر یا حتی از مکملهای ویتامین استفاده میشد ولی در پادگان گیلانغرب شاید هفتهای دو تا سه مرتبه به سربازان میوه داده میشد که در اندک موارد نیز میوه به اندازه کافی نبود و به برخی از سربازان نمیرسید. تا جایی که به یاد دارم تا دو هفته اول فقط یک وعده میوه به سربازان داده شد و از چایی خبری نبود. کیفیت نان اصلا بالا نبود و غذاخوری بهداشت استاندارد را نداشت. توجه داشته باشید تمام افراد شامل فرماندهان و سربازها همگی یک غذا میخورند و کیفیت مواد مصرفی در آشپزخانه پادگان به غیر از گوشت قرمز یخی نسبتا خوب است. یکی دو بار که سربازان به داخل آشپزخانه رفته بودند به فرمانده گروهان گزارش دادند که آشپز از روغنی که قبلا با آن یک مرتبه پخت و پز کرده دو مرتبه استفاده کرده است که این مورد سریع به مراتب بالاتر اعلام و با آن برخورد شد و دیگر شاهد چنین موردی نبودیم. در کل منتظر غذای با کیفیت بالا نباشید و شاید بتوان گفت یکی از بهترین غذاهای این پادگان تن مرغ یا تخم مرغ و سیب زمینی همراه با گوجه و خیارشور است. در وعدههای پروتئینی کباب یا جوجه اصلا وجود ندارد و فقط ماهی یا مرغ آب پز به سربازان داده میشود. وعدههای غذایی شامل تخم مرغ و سیب زمینی، عدس پلو، یک جور آش خاص که با سیب زمینی و عدس درست میشود، قرمه سبزی، تن مرغ، ماهی سرخ شده، آبگوشت، کره و عسل، نان لواش نسبتا کم کیفیت، پنیر و...
چاشت: چاشت در سربازی به میان وعدههایی گفته میشود که بین کلاسها به سربازان داده میشود. در هر روز کاری و یک مرتبه در روز بین کلاسها از تمام سربازان با بیسکوئیت و دلستر و یا شیر و بیسکوئیت پذیرایی میشود.
حمام و سرویس بهداشتی: با توجه به قدیمی بودن این پادگان، حمام آن نسبتا قدیمی است و در کل یک عدد حمام برای تمام پنج گردان وجود دارد که نزدیک گردان پنجم قرار گرفته است. این حمامها در دو سالن مجزا قرار گرفتهاند که تعداد تمام آنها حدود پنجاه عدد است. دارای درهای آهنی است و در تاریخ 1396/4/1 با موتورخانه گازوئیلی کار میکردند که احتمالا تا الان گازی شدهاند. بسیاری از این حمامها یا دوش خرابی داشتند، یا دربشان به درستی بسته نمیشد و یا چاه آنها گرفته بود و از نظر بهداشتی نیز خیلی تمیز نبودند. نوسان دمای آب بسیار زیاد بود و با باز کردن هر شیر آب دمای آب به شدت افت میکرد و یا خیلی داغ میشد. سرویس بهداشتی نیز در صورت رعایت بهداشت توسط دیگر سربازان دیگر نسبتا مناسب است. شاید در روزهای اول کمی در مورد حمام رفتن سخت گیری کنند و حتی شاید تا یکی دو هفته اول نیز اجازه رفتن به حمام به شما داده نشود که در صورت اصرار و درخواست این اجازه به شما داده خواهد شد و با کمی اصرار بیشتر به جای هفتهای یک مرتبه میتوانید بیش از یک مرتبه به حمام بروید. البته یک حمام قبل از اذان صبح نیز وجود دارد که در صورت وجود مشکل شرعی برای نماز خواندن سربازان میتوانند قبل از نماز صبح دوش بگیرند که البته برخی از سربازان از این مورد سوء استفاده میکنند و به جای رفتن به نماز صبح به بهانه مشکل شرعی به حمام میروند که این قبیل سوء استفادهها باعث ضایع شدن حق دیگر سربازانی که نیاز به حمام دارند میشود.
نگرانیهای اصلی و مهم در پادگان شهید ثابت خواه گیلانغرب: گرمای زیاد یا سرمای شدید، تشنگی، یبوست شدید، عرق سوز شدن بدن، سرماخوردگی، نشستن طولانی زیر نور آفتاب و آفتاب سوختگی، ..... ادامه دارد
تلفن در پادگان:
خشم شب در سربازی: باید حواستان باشد شب قبل از خشم شب با لباس سربازی خوابیده باشید و از صدای تیر یا خمپاره ترسی نداشته باشید که البته در فاصله دور یکی دو تا خمپاره و تیر می زنند تا آماده باشید ولی اگر لباس نپوشیده باشید و ماسک نداشته باشید... ادامه دارد
اردو در دوران آموزشی: یکی از سختترین مراحل سربازی اردوی آخر است که به احتمال زیاد حذف و یا خلاصه میشود و... ادامه دارد
سوالات متداول خدمت سربازی...
ما را در سایت سوالات متداول خدمت سربازی دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 70 تاريخ: چهارشنبه 11 فروردين 1400 ساعت: 17:03